روش محاسبه تعداد آجر سفالی مورد نیاز ساختمان

روش محاسبه تعداد آجر سفالی مورد نیاز ساختمان
  • 1399-12-14
  • 747 بازدید

روش محاسبه تعداد آجر سفالی مورد نیاز ساختمان

روش محاسبه تعداد آجر سفالی مورد نیاز ساختمان

در ساختمان‌سازی یکی از مصالح بسیار پرکاربرد و اصلی، آجر سفالی است. آجر در حقیقت یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که کیفیت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب پیمانکاران به دلیل ارزان بودن قیمت آجر سفالی و همچنین سبک بودن وزن آن تمایل بیشتری به استفاده از این نوع مصالح دارند. اما گاهی اوقات اشتباه در محاسبه تعداد آجر سفالی مورد نیاز ساختمان باعث می‌شود تا پیمانکاران مجبور به خرید مصالح، آن هم با هزینه ها حمل اضافه و قیمت‌هایی بالاتر شوند.

همان‌طور که می‌دانید در کشور ما نوسانات قیمتی بر روی تمامی کالاها از خوراکی گرفته تا مصالح ساختمانی بسیار زیاد است. همین موضوع می‌تواند ضررهای بسیاری را متوجه پیمانکاران کند؛ بنابراین علاوه بر کیفیت آجر سفالی، نحوه صحیح محاسبه تعداد مورد نیاز آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو ما در این مقاله قصد داریم روش صحیح محاسبه تعداد آجر سفالی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

نحوه محاسبه تعداد آجر سفالی برای هر مترمربع

برای آن که بدانید چه تعداد آجر سفالی برای ساخت یک ساختمان لازم دارید، ابتدا باید تعداد آجر مورد نیاز را در یک مترمربع محاسبه و سپس آن را در متراژ کلی ساختمان ضرب کنید. اصولاً هنگام محاسبه تعداد آجر سفالی طول و ارتفاع آن مورد نیاز است. ضخامت آجر هیچ تأثیری در این محاسبه ندارد. زیرا آجرها از طرف پهنا یا قطر بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

معمولاً سفال‌های استاندارد دارای ابعاد 20 در 20 هستند، در حالی که قطر آن‌ها می‌تواند 7، 10، 15 یا 20 باشد. همان‌طور که می‌دانید هر مترمربع شامل ابعادی معادل 100 در 100 سانتی‌متر است. حال برای محاسبه تعداد آجر مورد نیاز در یک مترمربع، باید یکبار عدد 100 را به طول و یکبار به ارتفاع آجر مورد نظر خود تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر طول و ارتفاع آجر 20 در 20 سانتی‌متر باشد، این گونه محاسبه می‌شود:

=تعداد آجر مورد نیاز در یک متر طول (100 سانتی‌متر)

= تعداد آجر مورد نیاز در یک متر ارتفاع (100 سانتی‌متر)

25=5×5 = تعداد سفال مورد نیاز در یک مترمربع

حال برای آن که تعداد آجر مورد نیاز برای ساختمان را محاسبه کنید باید عدد به دست آمده را در تفاوت متراژ دیوارهای ساختمان از متراژ درب و پنجره‌های ساختمان ضرب کنید. به این صورت:

نحوه محاسبه تعداد آجر سفالی در انواع مختلف

همان‌طور که می‌دانید آجرهای سفالی موجود در بازار دارای ابعاد متفاوتی هستند که شما باید با توجه به آن‌ها محاسبات خود را انجام دهید. جهت دیوارچینی معمولاً 3 نوع آجر نمای 10 سوراخ، 5 سوراخ و پلاک یا کارتنی وجود دارد. از آجرهای 10 سوراخ که اصطلاحاً به آن‌ها آجرنمای کامل نیز گفته می‌شود، به منظور ساخت دیوارهای جداکننده و در نمای ساختمان استفاده می‌شود.

بنابراین بیشتر در ساخت سوله‌ها، کارخانه‌ها، دیوارهای اطراف شهرک‌ها و … کاربرد دارند. شما می‌توانید از این آجرها برای ایجاد قطرهای متفاوت 10، 20 و 35 سانتی‌متری استفاده کنید. اما چگونه باید تعداد آجر مورد نیاز برای این قطرها را محاسبه کرد؟ با ما همراه باشید.

تعداد آجر سفالی مورد نیاز برای ایجاد دیوار با قطر 10 سانتی‌متر

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، در روش محاسبه تعداد آجر مورد نیاز، باید طول و ارتفاع آجر را در نظر بگیرید. آجرنماهای کامل معمولاً در ابعاد 5/21* 10* 5 و 5/21* 10* 5/5 تولید می‌شوند. حال برای آن که دیواری با قطر 10 سانتی‌متر داشته باشید باید این گونه محاسبات خود را انجام دهید.

نکته‌ای که در این محاسبه باید توجه کنید، احتساب بندکشی طولی و ارتفاعی است. برای این کار شما باید یک سانتی‌متر به طول و ارتفاع آجر سفالی افزوده و سپس آن را در فرمول قرار دهید. به این صورت:

همین محاسبات را نیز می‌توانید برای آجر 5/5 سانت انجام دهید که در این صورت تعداد آجر مورد نیاز برای 1 مترمربع 69 خواهد بود.

اما برای دیوار با ضخامت 20 و 35 سانتی‌متر کافی است تعداد آجر محاسبه شده در قطر 10 سانتی‌متر را به ترتیب در اعداد 2 و 3 ضرب کنید.

دیدگاه کاربران

نام و نام خانوادگی (اجباری)
ایمیل (اجباری)
امتیاز شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
کد امنیتی (اجباری)
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید.
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد .
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://sofalkaveh.com